Vallás és politika a formálódó „új világrendben”
2006.06.21. 09:25
Buda Péter (Megjelent: Le Monde Diplomatique, 2005. február.)
Vallás és politika a formálódó „új világrendben”
„A vallás kezd a globális politika, a nemzetközi biztonságpolitika és az amerikai külpolitika egyik
legdöntőbb elemévé válni. Biztonság- és külpolitikai szakértők hagyományosan vonakodtak a vallási
tényezőt számításba venni, az új globális helyzet azonban egyre jobban aláhúzza a vallás fontos
szerepét a nemzetközi kapcsolatokban.” A washingtoni Pew Forum által nemrégiben szervezett
szeminárium bevezető gondolatai beszédesen tanúskodnak arról, hogy paradigmaváltás zajlik a
nemzetközi kapcsolatokban és biztonságpolitikában. Az Egyesült Államok Hírszerző Közösségének
folyóiratában megjelent tanulmány szintén arra hívja fel a figyelmet, hogy 9/11 és az azt követő időszak
koncepciótlan kapkodása a stratégiai tervezés alapvető hiányosságairól tanúskodott, s e hiányosságok
közül az egyik legfontosabbként a civilizatorikus és vallási tényezők vizsgálatának nagyfokú elhanyagolását
említik a szerzők. Az USA hírszerzése által készített egy másik - már a fenti hiányosságok pótlását
célul kitűző - jelentés megállapítja, hogy nem csupán az iszlám, hanem általában a vallások politikai
aktivitása prominens helyet fog elfoglalni az elkövetkező évtizedben. Samuel Huntington sok
tekintetben úttörőnek tekinthető munkája után az elmúlt években ugrásszerű gyarapodásnak indult
a témával foglalkozó szakirodalom.
A vallás „benyomulása a nemzetközi eseményekbe” szerte a világon komoly viták tárgyává vált
. A skála rendkívül széles: a nemzetközi terrorizmus jelenségétől a Vatikán (Szentszék) Európában
is egyre inkább erőre kapó politikai törekvéséig számos, egyre szembetűnőbb jel mutat ebbe az
irányba. Míg az Egyesült Államok Külügyminisztériuma által készített jelentés 1980-ban nemigen
jelölt meg vallási alapon működő terrorszervezeteket, addig az 1998-ban készített hasonló anyag
szerint az akkor létező terrorszervezetek mintegy fele már vallási célkitűzésekért harcolt. De a vallások
fokozódó politikai térnyerését figyelhetjük meg az egész déli hemiszférában, mialatt az Európai Unióban
szintén ismét komoly vita folyik az egyházak, különösen az Apostoli Szentszék diplomáciai, politikai
ambícióiról. A Newsweek hírmagazin egyenesen „új keresztesháborúról” ír ezzel kapcsolatban, és annak
a meggyőződésének ad hangot hogy a „konzervatív keresztények, a Vatikán és az iszlám militánsok
közös ügyet találnak az Istenért való harcban a szekuláris Európában.” Az Egyesült Államok
elnökválasztási kampányát pedig számos elemző szerint kifejezetten a vallásos szavazók minden
eddiginél sikeresebb mobilizálása döntötte el. Ismét hangsúlyozandó: szó sincs arról, hogy a fent említett
jelenségek minden tekintetben egy kalap alá tartoznának. Mégis, közösen tanúskodnak egy olyan
történelmi korszakváltás beköszöntéről, amelynek következményei korunk alapvető politikai premisszáit
ingatják meg.
Egy népszerű teória kudarca
„Álláspontom az, hogy a vélekedés, amely szerint egy szekularizált világban élünk, hamis. A világ ma,
néhány kivételtől eltekintve, éppolyan izzóan vallásos, mint bármikor volt, néhány helyen még annál is
inkább. Ez azt jelenti, hogy a történészek és társadalomtudósok által megalkotott szakirodalom, melyet
egyfajta „szekularizációs elméletként” emlegetnek, alapvetően téves”, írja Peter L. Berger a The
Desecularization of the World című könyv bevezetőjében. Ennek ellenére komoly politikai elemzések
születnek - és futnak törvényszerűen zátonyra - továbbra is a társadalmi-politikai élet e meghatározó paradigma-váltásának figyelmen kívül hagyásával. Philip Jenkins, a téma egyik jeles kutatója jegyzi meg
keserűen, hogy míg az ezredforduló csaknem zsongott az évszázad legnagyobb eseményeit összefoglaló
listák összeállításától, addig ezen listák szinte egyike sem tett súlyuknak megfelelő említést a vallási
természetű folyamatokról. Pedig - fogalmaz a szerző - “épphogy a vallási változások a legjelentősebbek,
egyenesen a legforradalmiabbak a kortárs világban. Nemsokára eljöhet az idő, amikor a vallási tényezők
ezredfordulós figyelmen kívül hagyását olyannyira komikusan rövidlátónak fogjuk látni, mintha a XVIII.
század elemzéséből mellőznénk a Francia Forradalom említését.”
Új vallási trendek: a tradicionális és a transzcendens reneszánsza
Jenkins fentebb idézett munkája kísérteties pontossággal hívja fel a figyelmet a vallási gyökerű konfliktusok
ránk vetülő árnyékára. Még évekkel a szeptember 11-i terrortámadás előtt „jósolja meg” az iszlám
fogantatású, vagyis kifejezetten vallási célkitűzéseket magában foglaló konfliktusok által jelentett globális
méreteket öltő válságot. A szerző egyetért Huntington híres teóriájával, amely szerint a vallási-civilizatorikus
dimenzió hallatlanul föl fog értékelődni a nemzetközi politikában. Azonban ő is felhívja a figyelmet az
euro-atlanti értelmiségi körökben szinte teljesen ismeretlen jelenségre: „a McWorld-öt fenyegető legsúlyosabb
támadást nem a Jihad jelentheti, hanem inkább az, amit talán a keresztes hadjárat erőinek hívhatunk, vagyis a
Harmadik Világ.” Huntington, hasonlóan sok más kutatóhoz, figyelmen kívül hagyja ugyanis azt a tényt, hogy
a demográfiailag legdinamikusabban növekvő térségek illetve országok jelentős része igenis keresztény. A nagy
erővel folyó missziós munkálatok mellett tehát a természetes népszaporulat egyben hallatlan mértékű vallás- és
egyházszaporulattal is jár. Az afrikai és latin-amerikai térség országai százmilliókban mérhető módon növelik a
keresztények - elsősorban római katolikusok - számát. A statisztikák szerint 2050-re várhatóan minden 2
muszlimra 3 keresztény fog jutni, miközben a világ kimagaslóan legnagyobb szervezett vallása továbbra is, sőt
egyre inkább, a római katolicizmus lesz.
A Harmadik Világ kereszténysége azonban nagymértékben különbözik az Ó- és Újvilág kereszténységétől.
Ez a kereszténység ugyanis erőteljesen tradicionális irányultságú, emellett pedig a természetfeletti erők evilági
beavatkozását a mindennapi élet szerves részének tartja. Ehhez társul még az egyházi hierarchia és tekintély
- különösen a római katolikusokra jellemző - feltétlen tisztelete és az egyházi és politikai szféra egységébe
vetett mély meggyőződés. Ha tekintetbe vesszük, hogy lassan csak minden ötödik keresztény lesz nem
latin-amerikai és fehér, azaz, nem a harmadik világ rendkívüli vitalitással terjeszkedő vallási világához tartozó,
akkor megértjük, hogy mindez felmérhetetlen hatással járhat a világ vallási és következésképpen politikai
világának további fejlődésére. A szekularizált illetve individualista vallásosság rohamosan veszít a tömegekre
gyakorolt hatásából, míg a tradicionális, természetfeletti erőkre támaszkodó és az egyházi hierarchiát támogató
kereszténység minden eddiginél jelentősebb tényezővé növi ki magát.
Különösen érdekes a kereszténység geopolitikai súlyának alakulása szempontjából Kína szerepe. A kevesek
által ismert témával kapcsolatban David Aikman, közelmúltban megjelent, revelatív munkájában arról ír, hogy
az elkövetkezendő harminc éven belül Kína népességének egyharmada minden valószínűség szerint keresztény
lesz, Kínát téve az egyik legnagyobb keresztény nemzetté a világon. Hozzátéve mindehhez, hogy ezek a
keresztények egyben Kína vezetői is lehetnek, a világ legnagyobb gazdaságát tartva irányításuk alatt.
A tömeges migráció nagy szerepet játszhat a deszekularizációs folyamat szempontjából még mindig legkevésbé
érintett Európa esetében is. Az európai népesség kedvezőtlen demográfiai összetétele régóta okoz komoly
fejtörést az érintett országok vezetőinek. Az USA Hírszerző Közössége által kiadott - fentebb már említett
- jelentés szerint a jelenlegi helyzet súlyos töréshez vezethet a világ gazdasági fejlődésében. Az euró-atlanti
térség irányából ily módon megnyilvánuló szívó hatáshoz járul a Harmadik Világban tapasztalható számos
olyan tényező, amely pedig az ottani, összehasonlíthatatlanul fiatalabb összetételű népesség észak felé mozgását
kényszeríti ki. Ha a bevándorlás kulturális-vallási hatásait mérlegeljük, jó ha szem előtt tartjuk a bevándorló
tömegek arányát. Frankfurt lakosságának például már mintegy 30 százalékát teszik ki a bevándoroltak, de
számunkra ennél is érdekesebb lehet, hogy Bécsben ez az arány már 20 százalék, ami 1989 óta duplázódott meg.
És szó sincs arról, hogy a bevándorlók többsége muszlim lenne. Tömegek érkeznek a déli térség keresztény
országaiból, ily módon transzplantálva a térségre jellemző tradicionális kereszténységet. Mindehhez járul az is,
hogy a Harmadik Világból érkezettek körében hagyományosan nagyobb a szaporulat, illetve, hogy ez a réteg
sokkal intenzívebb vallási buzgalmat ápol. Az elemzők arról beszélnek, hogy manapság így egyenesen egy
fordított „hittérítésnek” lehetünk tanúi.
Tény emellett ugyanakkor, hogy Európa-szerte már most megerősödőben van a „vallási politikai fundamentalizmus”
, az az irányzat, amely újult erővel jelenti be igényét a „vallási értékek” és tekintély érvényesítésére a politikai
szférában. Az EU alkotmánya körüli viták és Rocco Buttiglione biztosjelölt megbuktatása alapvetően erre a
kontroverziára vezethetőek vissza. „Az európaiak a militáns keresztény jobboldalt ezidáig hajlamosak voltak
amerikai monopóliumnak tekinteni. … Ma a vallás Európában jobban össze van fonódva a politikával mint a
közelmúltban bármikor. … a vallási feszültségek kezdenek beszivárogni a kulturális szférába. És a háború
utáni Európa számára ez egy új és aggasztó jelenség,” fogalmaz Alan Riding az International Herald Tribune-ben.
„A kereszt és a hitvallás kérdése a jövőben ismét nagy fontosságra tehet szert az európai politikai vitákban,”
állapítja meg Jenkins, s az elmúlt időszak fejleményeit tekintve csak igazat adhatunk ennek a megállapításnak.
„A vatikáni diplomácia nagy korszakának küszöbén”
Ami a „déli kereszténység” terjedésének vallási vonatkozásait illeti, a már említett transzcendens hangsúlyú és
egyházias vonulat mellett talán az egyik leglényegesebb várható hatás e vallási irányzat sajátos politikai
irányultságából fakad. A Harmadik Világban ugyanis nem csupán az iszlám az, amely a politikai szféra
egyfajta reszakralizációját hirdeti. „Amennyiben a kereszténység ilyen iramban növekszik számban és kulturális
befolyásban az elkövetkező évtizedekben, joggal tehetjük fel a kérdést,” írja Jenkins, „vajon nem ez a hit
fog-e a világ döntő részének vezető politikai ideológiájává válni. Akár keresztény államok új sorát is magunk
elé képzelhetjük, melyekben a politikai élet elválaszthatatlanul összefonódik a vallási hittel.” A nemzetközi
kapcsolatok vesztfáliai rendszerének - a nemzetállami szuverenitás mellett - alappillére volt a vallás
társadalmi értelmezésének, vagyis mint a politikai közösség szempontjából legitimációs jelentőséggel
bíró tényezőnek a kirekesztése a nemzetközi kapcsolatokból, vagyis a vallásos hit egyfajta „privatizálása.
” Manapság egy ezzel ellentétes - természetesen korántsem csupán a Harmadik Világra korlátozódó -
folyamatnak lehetünk tanúi, melynek során a vallás társadalmi értelmezése kerül egyre inkább előtérbe,
a vallás megélésének individuális aspektusára fektetett - a reneszánsz, a protestantizmus, a felvilágosodás
és a modernitás által egyaránt erősített hangsúly helyett.
A keresztény ideológiai alapon álló társadalmak illetve politikai alakulatok terjedésével a keresztény
középkorral kapcsolatban emlegetett keresztény, globális eszmei és kulturális közösség („Christendom”-
„keresztény világ”) kialakulása áll küszöbön az elemzők szerint. Mindez egy olyan egyetemes politikai
rend országokon átívelő egységének koncepciójának megalkotását idézi fel, amelyben a lojalitás fókusza
- akárcsak a középkori keresztény Európa esetében - az egyes országokat illetve államokat meghaladó
szintre összpontosul. Ez a szint pedig - ahogyan a történelmi előd esetében - nyilvánvalóan ennek az
egyetemes eszmeiségnek valamilyen autoritása lehet majd. „A vatikáni diplomácia nagy korszakának
küszöbén állunk,” írja Jenkins.
E modell azonban több, nagyon súlyos kérdést is felvet. Elsőként itt van mindjárt az iszlámhoz vagy a
világnézeti mássághoz való viszony kérdése. „Teokrácia és vallási törvény, tolerancia és kisebbségi jogok,
térítés és hitehagyás problémája lesznek a hazai és nemzetközi politika legmegosztóbb kérdései az
elkövetkező évtizedekben. … Csak remélhetjük, hogy az új Res Publica Christiana nem ütközik
egy ugyanolyan militáns muszlim világgal, a Dara al-Islam-mal, máskülönben tényleg egy teljes fordulatot
teszünk hátrafelé és visszatérünk a tizenharmadik század legrosszabb időszakaihoz,” írta Jenkins
két évvel 9/11 előtt.
„Kozmikus háború” a szekuláris állam ellen
A deszekularizációs tendencia a keresztény újjáéledés és a revitalizálódó iszlám jelentette vallási
konfliktusok veszélyén túl paradox módon e vallási ellentét meghaladása irányába is mutat. Azonban
ez a jelenség - megintcsak paradox módon - legalább olyan súlyos kérdéseket vet fel, mint a
meghaladni vélt ellentét.
Úgy tűnik, olykor a közös ellenség, a szekularizmus elleni összefogás fontosabbnak bizonyul a mégoly
erős vallási ellentéteknél is. Ékesen bizonyítja e megállapítást, hogy a Szentszék számos alkalommal
kötött szövetséget - nagy felháborodást kiváltva - fundamentalista iszlám országokkal a liberális
szabadságjogokat kodifikálni kívánó egyes ENSZ konferenciák során. Az egyház számára az a törekvés,
amely az államról következetesen mintegy leválasztja és az egyénre bízza erkölcsi kérdések eldöntését
(pl. abortusz, családmodell, nők egyenlősége, stb.) egyet jelent a politikai rend teljes erkölcsi nihilizmusával
. A temporális-politikai rend és a szakrális-egyházi tekintély közötti felbonthatatlan, szerves kapcsolat
koncepciójával, a politikai és jogi rend szakrális legitimációjával szemben a modern demokráciák azon
tétele, amely ab ovo elutasítja valamiféle „objektív” - azaz szakrális - erkölcsi rend jogi és politikai
elismerését és manifesztációját, valóságos istenkáromlás, a megtestesült Gonosz műve e vallási csoportok
szemében.
A szekuláris állammal szembeni metafizikai harc a lényege a vallási terrorizmus napjainkban megfigyelhető
jelenségének is. Az „al-Qaeda” névjegyet viselő - valójában egyfajta „franchise-rendszerben” működő
- terrorcsoportok ma már valójában függetlenek az anyaszervnek tekintett, Bin-Laden nevével fémjelzett
szervezettől. A számos terrorszervezetet egy valami köti össze: ez pedig a vallási meggyőződés motivációja.
Létezésük, küldetésük ugyanis mélyen gyökerezik abban a kultúrában, társadalomban és civilizatorikus
miliőben, amelyből származnak. És amelynek van egy napjainkban egyre erősödő vonása. Ez pedig a
szakrális - isteni - rend politikai érvényesítésére irányuló „kozmikus háború” eszméje.
A vallások politikai követeléseinek fölerősödése és a vallási erőszak azért olyan kérlelhetetlen, mert a
vitatott kérdéseket egy sokkal tágabb, spirituális küzdelem részeiként kezeli, azaz egy abszolút skálán
megjelenő dichotomikus ellentétként, hangsúlyozza Mark Juergensmeyer. A vallási politikai fundamentalizmus
megközelítésében a modernitáshoz szervesen kapcsolódó, a felvilágosodás óta elterjedt szekularizmus és
az azt képviselő államok a Gonosz eszközei, amelyek a káosz és a teljes morális szétesés állapotában vannak.
A keresztény kultúrkörben a modern állameszme azon sajátossága jelent különösen nagy botránykövet,
amely egyfajta pozitivista alapra helyezi a politikai és jogi berendezkedést „az egyház tekintélye,
mint az igazság és a társadalmi önazonosság alapja helyett” (Juergensmeyer). E vallási irányzat
képviselői a „szekuláris kormányokat majdhogynem transzcendens szenvedéllyel gyűlölik” és „olyan
forradalmi változásokról álmodnak, amelyek eredményeképpen megalakulhatna egyfajta isteni rend a
zokon a romokon, amelyre a legtöbb szekuláris társadalom egyébként modern, egalitáriánus demokráciaként
tekint,” írja Juergensmeyer. Aki hangot ad azon véleményének is, hogy a vallási erőszaknak addig nem lesz
vége, míg valamilyen kiegyezés nem születik a vallási szenvedély mérséklése melletti elköteleződés, illetve a
vallás bizonyos mértékű közéleti-erkölcsi szerepének elismerése között. „Különös módon tehát,” írja a
vallási erőszakra végső soron a vallás újbóli felértékelése kínál orvosságot.”
Juergensmeyer idézett könyvének megjelenése óta eltelt idő csak még sürgetőbbé tette a nemzetközi
közösség számára az általa felvetett probléma gyökereinek feltárását. A fent említett kiegyezés perspektívája
azonban meglehetősen kétes kimenetelű. (Nem beszélve most arról, hogy a vallások általa is sugallt,
általános erkölcsi jobbító szerepével kapcsolatban sokan joggal hangoztatják erős fenntartásaikat, nem
minden ok és konkrét tapasztalat nélkül állítva, hogy a morális etalon elvileg és sajnos a gyakorlatban sem
a vallások, egyházak privilégiuma.)
Az „Új Róma”
Mindeközben a nemzetállami rendszer gyöngülésével ismét feltűnnek a láthatáron a pre-Vesztfáliai-rendszer
neomedievalista körvonalai: „Elképzelhető, hogy a szuverén államok el fognak tűnni és nem egy világkormány
váltja fel őket, hanem a modern és szekuláris megfelelője annak az egyetemes politikai szerveződésnek,
amelyben a nyugati kereszténység [Christendom] létezett a középkorban,” szól Hedley Bull híres, még a
hetvenes évek legelején megfogalmazott elmélete. Az általa elemzett politikai, gazdasági tendenciák fényesen
igazolódtak, sőt fölerősödtek. A szekularizáció elmélete azonban - ahogyan a fentiekben láthattuk - azóta
megdőlt, és ez alapvetően befolyásolja a formálódó neomedievalista világrend alapjául szolgáló valamiféle
- szükségszerűnek tartott - egyetemes ideológia természetét. „Lehetséges,” írja Paul Lewis a New York
Times-ban, „hogy a cybertér és a gazdasági globalizáció a világot a középkorba tolja vissza?” Napjaink
politikai egységesülését Stephen J. Kobrin, a University of Pennsylvania professzora “a Római Birodalom
utáni középkori vágyakozáshoz” hasonlítja a Journal of International Affairs-ben megjelent tanulmányában.
„A politikai hatalom és tekintély földrajzilag nem volt behatárolható a középkori Európában és ugyanígy
valószínűleg nem körülírható egy egymást átfedő elektronikus hálózatok által szervezett, digitalizált
világgazdaságban sem. Ha a középkorra, az utolsó premodern időszakra gondolunk, az segíthet
elképzelnünk a posztmodern jövő lehetőségeit,” írja Kobrin. „Folyamatban van egy „középpont”
keresése, olyan valakié, aki azzal az egyetemesen elfogadott autoritással rendelkezik, melyet a
középkori pápák igényeltek maguknak,” olvashatjuk a kétségkívül paradigmaváltást sejtető sorokat.
Az egyébként a középkorban is mintának tekintett Római Birodalommal való analógiára történő
hivatkozás érdekes módon az Egyesült Államok kortárs nemzetközi politikai szerepével kapcsolatban
is egyre gyakrabban fordul elő a szakmunkákban. Különösen fontos azonban az a történelmi tapasztalat
- ahogy pl. Simes is felhívja rá a figyelmet -, hogy „a birodalmi hatalmak gyakran megváltoztatják
preimperiális kormányzati és működésbeli berendezkedésüket”.
A nemzetközi kapcsolatok formálódó, pre-vesztfáliai jegyeket tükröző, neo-medivalista rendszere,
illetve az USA hegemonikus, „birodalmi” törekvései által előhívott történelmi analógiák ugyanis
tartalmaznak egy olyan lényegi elemet, amelyet a nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó elemzők,
illetve maga a politika elit még nem kellőképpen tudatosítottak. Ez pedig a vallási tényező központi
szerepe mindkét analogikus - vagyis a római és a középkori - rendszerben. Az az egyetemes
politikai közösség, amely mindkét modellnek létalapja volt, ugyanis csakis egy egyetemes vallási
háttéren volt elképzelhető és - meglehetősen kétes áron, ideig-óráig - fönntartható. Róma, a
köztársaságból a birodalomba vezető átmenet során terjesztette ki fokozatosan az egyetemes
birodalmi vallást - és egyetemes birodalmi polgárjogot - majd kapcsolta ezt össze az uralkodói
kultusszal. A középkori rendszer („Christendom”) hasonlóképpen, egy egyetemes vallási rend
elfogadásán és kizárólagos politikai legitimációs tekintélyére alapulva működött. Mindez egyfajta
„birodalmi” logika alapján történt. A pre-vesztfáliai sajátosságok újbóli feltűnése a nemzetközi
kapcsolatok - és ebbe a nemzetközi kapcsolatok elméleti tudománya is beleértendő - horizontján
törvényszerűen hívja elő a vallások szerepének átértékelődését e deszekularizálódó korban. „A
vallás visszatérése a vesztfáliai száműzetésből a nemzetközi kapcsolatok középpontjába új lehetőséget
nyit meg … melyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni, ha e poszt-vesztfáliai globális világ valódi
egyetemességre törekszik,” fogalmaz Hatzopoulos és Petito. Úgy tűnik, a posztmodern kor
„birodalmi kísérlete” számára továbbra is csábító kísérlet lehet a politikai közösség egyfajta
szakralizációja. Mindenesetre e koncepció jegyében jelentette ki Jean-Louis Tauran érsek,
II. János Pál pápának az ENSZ közgyűlése előtt 1995-ben elmondott beszédét magyarázva,
hogy „az ENSZ-nek egy olyan erkölcsi központtá kell válnia, ahol az emberi szívbe írt egyetemes
irányelveket hirdetnek meg.” János Pál megfogalmazása szerint végső soron egy olyan „egységes
politikai közösséget” vagy „autentikus nemzetközi közösséget” kell felépíteni, melyben „mindenkinek
Isten vigyázó tekintetének alávetve kell együtt élnie”.
Az ENSZ, mint globális politikai szervezet és az Egyesült Államok, mint a végrehajtó politikai akarat
mellett egyetlen olyan tényezőt ismerünk, amely eséllyel pályázhat az „új világrend” hiányzó harmadik,
vallási zárókövének szerepére: ez Róma. „Létezik egy hallgatólagos megegyezés a nagy nemzetközi
politikai és pénzügyi vezetők között, mely szerint mindazok az attribútumok, melyek a Szentszék
georelígiózus hatalmát és képességeit adják, ugyanezt a hatalmat és képességet biztosítják számára
politikai téren is. Világi szemekben a Római Egyház gyakorlatilag egyedül áll - s nem csupán a vallási
és etikai csoportosulások között - mint az első megvalósult, működő és teljes mértékben független
geopolitikai hatalom a jelenlegi nemzetközi politikai arénában”, írja Malachi Martin, a téma egyik l
egavatottabb egyházi szakértője. Majd hozzáteszi, hogy Róma nagyon is tudatosan törekszik e szerep
betöltésére: A Római Katolikus Egyháznak a 20. században továbbra is ugyanaz a georelígiózus,
következésképpen geopolitikai célkitűzése mint ami az 1. század óta folyamatosan. … II. János Pál,
mint a Krisztus helytartója cím jogos birtokosa az államok közössége, mint politikai közösség feletti
végső ítélőbírói címre tart igényt.”
Ez a terv azonban meglehetősen kétes reminiszcenciákat ébreszt. Jenkins komoran festi le az
elkövetkezendő időszakot: „Elképzelhetünk egy olyan
jövőt, amelyben az egyházak a kormányzat szolgálatába állnak, a keresztény társadalom megalkotása
jelszavával, amit egy ennek megfelelő erkölcsi törvényhozás tetőz be. … A nyugati politikusi elit sohasem
tűnt ki az iszlám problematikájának megértésével, azonban az új évszázad nagy politikai ismeretlene,
leghatalmasabb aduja valószínűleg … a kereszténység lesz. … A régies „Christendom” („keresztény világ”)
kifejezés bizonyos potenciális rémálmokat idéz fel az általunk elképzelt jövőről. A legutóbbi ilyen rendszer,
a középkorban, minden volt, csak nem egy elegyítetlen áldás az egyház és a társadalom számára. Míg egy
közös kultúrát és eszmevilágot nyújtott, a korszaknak ugyanúgy jellemzője volt a széles körben elterjedt
intolerancia is, amit legvégletesebb formájában az agresszív keresztes hadjáratok, az eretneküldözések és
vallási pogromok szimbolizáltak.”
|