Az USA nem kér az evolúcióból
2006.08.19. 09:53
Annak fényében, hogy az amerikai felnőttek több mint fele nem tudja, mennyi idő alatt kerüli meg a Föld a Napot, talán nem is olyan meglepő, hogy az USA lakóinak nem igazán fekszik az evolúció elmélete sem. Az azonban már mindenképpen figyelemre méltó, hogy igen nagy számuk, a felnőtt lakosság egyharmada egyáltalán nem hisz Darwin híres elméletében.
A felmérést a Michigan Állami Egyetem kutatója, Jon D. Miller professzor végezte el, aki maga is megütközött az eredményen, miszerint minden harmadik amerikai elutasítja az evolúciót. Ez jóval magasabb arány, mint a hasonló kultúrával rendelkező nyugat-európai országok esetében. A kontinensen Törökország a kivétel, Izlandon, Dániában, Svédországban és Franciaországban a felnőttek minimum 80 százaléka elfogadja az evolúciót, akárcsak a japánok 78 százaléka.
Miller 34 országból szerezte be adatait. Amerikai oldalról a Knowledge Networks közvéleménykutató intézet, míg európai részről az EU biztosította tagországai adatait. A kutató szerint az USA különösen erőteljes fundamentalista vallásai állnak az eredmény mögött. Azoknál, akik szilárdan hisznek egy felső hatalomban, esetünkben Istenben, és gyakorta imádkoznak hozzá, jóval kisebb az esély az evolúció akárcsak részben történő elfogadására, mint nem hívő társaik esetében.
Sok amerikai felnőtt híján van a genetikai műveltségnek, a felnőtt lakosság csupán fele fogadja el, hogy az emberi gének több mint fele megegyezik az egerekével, míg mindössze 38 százalék ismeri el a csimpánzokkal való genetikai rokonságot. Mindehhez még társul a darwini elmélet belekeverése a politikába, a Republikánus Pártnál ugyanis igen gyakran dőlnek el hivatali pozíciók az elv tagadásán vagy elfogadásán.
Ezzel szemben sem Európában, sem Japánban nincs olyan nagyobb politikai párt, ami az evolúcióval való szembenállását használná politikai platformként, míg az Egyesült Államokban sokan politikai előnynek vélik az evolúció száműzését. A kétkedők száma pedig fokozatosan emelkedik, ami rossz hír a tudomány oktatói számára. Miller szerint a növekedés a tudományos oktatás hatékonytalanságát
|