Egymást tanítják a robotok
2006.08.10. 16:09
Különös bemutatóra került sor a dél-angliai Plymouth Egyetemen: a robotok környezetükkel folytatott interakciókon szemléltetve tanítják egymásnak az új szavakat. A masinák még nem „igaziak”, egyelőre csak számítógépes szimuláción léteznek.
Robotkommunikáció
Az Egyetem technológia fakultásához tartozó Számítási, Kommunikációs és Elektronikai Iskolában mesterséges intelligenciát oktató Angelo Cangelosi és kollégái szerint új módszerük egy szép napon könnyebbé teszi a valódi robotok együttműködését is. A kommunikációs eljárást használva jobban alkalmazkodnak a korábban nem ismert kihívásokhoz.
A pszichológiából és kognitív tudományokból a Genovai Egyetemen doktorált, majd több könyvet publikált kutató 1997 óta dolgozik a Plymouth Egyetemen. Szakterülete a nyelvfejlődés számítógépes modellezése, a neurális hálózatok, az ember-computer interakció és a multi-ágens rendszerek.
Virtuális botjai a gördülékenyebb kommunikáció elsajátítása mellett a nyelvészeknek szintén hasznára válhatnak – a modellt tanulmányozva, jobban megérthetik, megfejthetik az emberi nyelvek, természetes nyelvi rendszerek evolúcióját. A botok más szempontból is hasznosak: kiindulási pontok lehetnek a hatékony ember-robot kommunikációhoz fejlesztendő új technológiákhoz.
Tanár és tanítvány
A szimulált masinák felsőteste emberszerű, míg a lábak helyén kerekes alvázak működnek. Egyiküknek az a feladata, hogy az egyszerű feladatok kivitelezésére – tárgyak megfogására, felemelésére, stb. – tanítsa meg a másikat. El kell sajátítania, miként használja a karját, milyen testhelyzetet vegyen fel ahhoz, hogy erőfeszítéseit siker koronázza. A tanító bot szavakkal juttatja a másik tudtára, hogy mit tegyen. A már ismert szavak és mondatok különböző kombinációival társát újak elsajátítására is ösztönzi.
Az alapművelet – cselekedetsor – bemutatásával kezdi, miközben el is mondja, mit művel: „vidd lejjebb a bal vállad!”, „fordítsd ki a könyököd!”, és így tovább. Tanítványának „csak” el kell ismételnie a látottakat. Az oktató újfent eljátssza, és verbálisan kommentálja az egészet. Ezután következnek a bonyolultabb mozgások (tárgyak felemelése, eldobása, stb.) leírását lehetővé tevő szókombinációk. A robotnebuló ezeket csak úgy tudja megvalósítani, ha érti, mi mit jelent, és ismereteit aktívan fel is használja.
Lehetőségek
Cangelosi szerint a jelenlegi beszédfelismerő rendszerek limitált szó- és mondatkészlettel rendelkeznek. Az előre elkészített és a robotok „agyába” feltöltött szótárak nem kapcsolódnak a külvilághoz. Ezért fontos, hogy a gép tapasztalati úton sajátítsa el a szavakat, és különböző cselekedeteket tudjon társítani hozzájuk. Csak így lehetséges, hogy kombinációikat ismerje, s új fogalmakat tanuljon meg.
A szótár legújabb változata száznál több szót tartalmaz, és a kutató kijelentette, hogy a majdani tényleges robotokat hasonló adottságokkal ruházza fel. A lehetséges alkalmazások közül az űrbeli kutatómunkákat emelte ki.
„Színtiszta nyelvészeti utasításokat is használhatunk ahhoz, hogy a robot új feladatokat hajtson végre” – fejtegeti Cangelosi. „Meg fogja érteni őket, mert az alapkoncepciót már ismeri.”
A szakmai közvélemény egyet ért vele, ráadásul a módszert felettébb ígéretesnek tartják. Akárcsak a Plymouth Egyetem szimulációját – még akkor is, ha szimuláció és alkalmazás között óriási a különbség. A kísérlet megmutatta, hogy az elmélet kivitelezhető a gyakorlatban – emeli ki Steven Harnad, a Southampton Egyetem mesterségesintelligencia-kutatója. Sőt, idővel a robotok akár embereknek is megtaníthatják, miként hajtsanak végre új feladatokat.
|