| Cikkek : Vallásosság és felekezetek Magyarországon |   
		
 Vallásosság és felekezetek Magyarországon
  2006.06.03. 16:51 
MEDIAN, KÖZVÉLEMÉNY- ÉS PIACKUTATÓ INTÉZET  
   
Most, hogy a Kiscelli Múzeumban rendben (?) lezajlott és menetrendszerûen bezárt Hermann Nitsch viharos kiállítása, nem árt egy pillanatra visszatérni a kiállítást elítélõk, esetenként betiltását követelõk retorikájának egyik elemére, a "többségi" érvelésre. Két állítás is elhangzott: egyrészt az, hogy Magyarországon a többség vallásos, másrészt az, hogy a többség katolikus. Tegyük most zárójelbe azt a problémát, hogy eldönthetõk-e ízléskérdések vagy mûvészeti kérdések többségi alapon (nyilvánvalóan nem, mint ahogy egyébként jogi, közjogi kérdések sem — hogy csak két példát említsek, Magyarországon a többség egyaránt támogatja a halálbüntetés újrabevezetését és a köztársasági elnök közvetlen megválasztását, mégsem lehetséges ezekben az ügyekben népszavazás). Tegyük zárójelbe azt a kérdést is, hogy legitim képviselõje-e bármelyik egyház vezetõsége hívei összességének akkor, amikor véleményt nyilvánít egy mûvészeti produkcióról, és azt is, hogy jogosult-e egy kormányzati tisztviselõ valamely kulturális rendezvény betiltását kezdeményezni. Fordítsuk figyelmünket az említett "többségi" hivatkozás valóságtartalmára. A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet hosszú évek óta végzett felméréseiben rendszeresen feltesz néhány kérdést a népesség felekezeti hovatartozásáról, vallásosságáról és a templomba járás gyakoriságáról. 
 Kétségtelen, hogy a magyar népességnek mindössze 7 százaléka állítja, hogy nem keresztelték meg, illetve semmilyen felekezetbe nem jegyezték be, és a többség, a felnõtt népesség kétharmada születésekor a katolikus hitben kapott keresztséget. Ezzel szemben ma az emberek 53 százaléka, (a katolikusok 55 százaléka) tartja magát valamely felekezethez tartozónak (táblázat). Így a teljes felnõtt népességben saját önbesorolását tekintve 37 százalék a katolikus egyházhoz formálisan kötõdõ hívek aránya. Ezek többsége azonban "nem követi az egyház tanítását", hanem sajátos viszonya van a hithez, vagyis azt állítja, hogy "a maga módján" vallásos (táblázat). 
 A vallásgyakorlás intenzitásának egyik szokásos mércéje a templomba járás gyakorisága. A Medián erre vonatkozó adatai szerint a felnõtt népesség közel háromnegyede egyáltalán nem vagy csak családi események, nagy ünnepek alkalmából jár templomba, vallási összejövetelre. E az arány a magukat katolikusnak tartók körében is eléri az 55 százalékot (táblázat).  
 Jelenleg valamilyen felekezethez tartozónak vallja-e magát — a születéskori felekezet százalékában 
 
 
 | 
katolikus | 
református | 
evangélikus  | 
egyéb felekezet | 
nem keresztelték, nem jegyezték be | 
együtt |  
| jelenleg is tartozik valamilyen felekezethez | 
55 | 
62 | 
63 | 
55 | 
6 | 
53 |  
| nem tartozik felekezethez | 
45 | 
38 | 
37 | 
45 | 
94 | 
47 |  
| összesen | 
100 | 
100 | 
100 | 
100 | 
100 | 
100 |   
 A jelenlegi felekezeti hovatartozás és a vallásosság összefüggése (a felnõtt népesség százalékában) 
 
 
 | 
katolikus | 
református | 
evangélikus  | 
egyéb felekezet | 
nem tartozik felekezethez | 
együtt |  
| az egyház tanítását követi | 
8 | 
2 | 
1 | 
1 | 
1 | 
13 |  
| vallásos a maga módján | 
25 | 
10 | 
2 | 
- | 
19 | 
56 |  
| nem vallásos | 
3 | 
1 | 
- | 
- | 
24 | 
28 |  
| nem tudja eldönteni | 
1 | 
- | 
- | 
- | 
2 | 
3 |  
| együtt | 
37 | 
13 | 
3 | 
1 | 
46 | 
100 |   
 A jelenlegi felekezeti hovatartozás és a templomba járás gyakoriságának összefüggése (a felnõtt népesség százalékában) 
 
 
 | 
katolikus | 
református | 
evangélikus | 
egyéb felekezet | 
nem tartozik felekezethez | 
együtt |  
| hetente legalább egyszer | 
8 | 
- | 
- | 
1 | 
1 | 
10 |  
| havonta többször | 
3 | 
1 | 
- | 
- | 
- | 
4 |  
| évente többször | 
6 | 
3 | 
1 | 
- | 
3 | 
13 |  
| családi események, nagy ünnepek alkalmából | 
15 | 
6 | 
1 | 
- | 
17 | 
39 |  
| soha | 
5 | 
3 | 
1 | 
- | 
25 | 
34 |  
| együtt | 
37 | 
13 | 
3 | 
1 | 
46 | 
100 |   
  
Forrás: Medián Omnibusz, 1999. április-június, 3600 fõs reprezentatív minta. 
 |