Krisztus származásáról
2006.07.01. 14:30
Eörsi István írása. Élet És Irodalom 48. évfolyam, 03. szám
Mint olvasom, a Tilos Rádiónak nem csak az a karácsonyi adása keltett felháborodást, melyben egy részeg musorvezeto bejelentette, hogy ki akarja irtani az összes keresztényt, s ily módon csakugyan gyulöletet keltett, de persze nem a keresztények, hanem önmaga és vallástalan honfitársai ellen. A Jobbik Magyarország nevezetu archaikus politikai képzodményt egy másik mondat is felháborítja, mégpedig a szóban forgó rádió december 19-i musorából. Ez a következoképpen hangzik: "Mert hát akárhogy is vesszük, magyarázzuk, Krisztus egy fattyú." Máté evangéliumában (a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának Bibliafordító Szakbizottsága által készített, 1975-ben kiadott fordítása szerint) ez áll Krisztus születésérol: "Jézus Krisztus születése pedig így történt. Anyja, Mária jegyese volt Józsefnek, de mielott egybekeltek volna, kitunt, hogy áldott állapotban van a Szentlélektol. Férje, József, igaz ember volt, és nem akarta ot megszégyeníteni, ezért elhatározta, hogy titokban bocsátja el. Amikor azonban ezt végiggondolta magában, íme, az Úr angyala megjelent neki álmában, és ezt mondta: "József, Dávid fia, ne félj magadhoz venni feleségedet, Máriát, mert ami benne fogant, az a Szentlélektol van. Fiút fog szülni, akit nevezz el Jézusnak, mert o szabadítja meg népét buneitol"." Nincs az Újtestamentumban olyan szövegrész, amely ellentmondana ennek az elbeszélésnek. Vajon kötelezo-e hinni a szeplotlen fogantatásban? És ha nem, akkor milyen következtetést vonjon le Máté idézett elbeszélésébol az, aki ezt legendának tartja? Mert ilyen emberek léteznek, mégpedig rendkívül nagy számban, és senki sem állíthatja róluk, hogy erkölcsileg mindnyájan elvetemültek. Az ilyen emberek csak azt hihetik, hogy Mária nem a nagyvonalú, csodálatos szeretetu Józseftol esett teherbe (hiszen teherbeesése elott Máté elbeszélése szerint József semmiképp sem hált vele), hanem valaki mástól. Vagyis az ilyen emberek úgy vélik, akár megfogalmazzák ezt egy rádióadásban, akár nem, hogy Jézus - ha történelmi személy, és nem egy mesék, legendák és valóságos történések mozaikkockáiból összerakott gyönyöru monda hose - házasságon kívül fogant. Ez Jézus szellemi, erkölcsi és testi valóját a legkisebb mértékben sem szennyezi be, sok egyéb, nyomós okon kívül már csak azért sem, mert a világtörténelem során még egyetlen gyereknek sem volt beleszólása abba, hogy kik legyenek a szülei. Máté elbeszélését a szeplotlen fogantatásban nem hívok csak úgy értelmezhetik, hogy Jézus anyja házasságon kívül, titokban esett teherbe olyasvalakitol, akivel nem élt együtt. Az ilyen gyereket még ma is gyakran nevezik fattyúnak. Igaz, hogy ennek a megjelölésnek - eléggé el nem ítélheto módon - negatív értékhangsúlya van, de ebben az észérvekkel megmagyarázhatatlan negatív értékhangsúlyban semmi más nem mutatkozik meg, mint a vallási eloírásokból is táplálkozó közgondolkodás elmaradottsága. A házassági köteléken kívül születo gyerekek nagy száma folytán az oket megalázó elmarasztaló eloítélet már most tarthatatlan, és el is oszlik majd, belátható idon belül.
A keresztény vallások természetesen továbbra is huek maradnak a szeplotlen fogantatás tanításához, és tovább harcolnak a még csak nem is feltétlenül materialista vagy ateista világfelfogás ellen, mely nem tud már hinni az efféle csodában. Nem szeretném, ha létezne olyan politikai csoportosulás, amely ennek a keresztény vallások szemszögébol központi jelentoségu dogmának a hirdetését be akarná tiltani. De az sem turheto, hogy az ájtatosság politikusi mezonybe tévedt bajnokai egyre agresszívebben követelhessék a felvilágosodáson nevelkedett világi gondolkodásnak, és ezen belül a vallási dogmák iránt kifejezett kételynek a betiltását, miközben az emberi szabadságjogok tiszteletérol papolnak.
|