MAGYAR HUMANISTÁK ÉS ATEISTÁK TÁRSASÁGA
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Magyar linkek
 
Külföldi linkek
 
Evolúciós cikkek
Evolúciós cikkek : Helembai Ferenc

Helembai Ferenc

  2006.06.20. 18:04

Főbb célkitűzéseim és megvalósulásuk, időrendben: Life2 - mesterséges élet program

Ebben a korai (1993), de igen összetett programomban azt tűztem ki célul, hogy olyan programot fejlesszek ki amelyben a memóriában és a képernyőn látható szaporodó, mutálódó kétdimenziós programok evolúcióját figyelhessem meg. Ezek valójában olyan kvázipárhuzamosan futó programok százai amelyek a főprogram keretébe vannak ágyazva, annak speciális erre a célra kialakított nyelvét, utasításait használják. Számomra különleges élmény volt ahogy láttam ahogy ezek a lények szaporodnak, mutálódnak és fejlődnek.  Csak DOS-os verzió van, kezelési felületének megírására elég kevés energiát fordítottam ezért a paraéterek állítása kissé nehézkes, de kárpótol a látvány.  Tovább bővebben.

Life2 letöltés itt!

v                Neuron hálózatok „GO” szerű játéka, az optimális játékstratégia autonóm         megtanulása!

A célom az volt, hogy egy olyan programot fejlesszek ki, amelyben egy egyszerű játékot, -jelen esetben „GO” szerű játékot, - játszó neuronhálók maguktól tanuljanak meg játszani és tanulják meg, találják meg az optimális stratégiát a győzelemhez. Ehhez semmilyen külső segítséget nem kapnak. Csak a játékszabályok szerint játszhatnak ez az egyetlen „külső” kényszer. Tovább bővebben.

Ugyanez angolul.

v                Neuron hálózat által vezérelt virtuális robot mozgásának autonóm megtanulása!

A célom az volt, hogy egy olyan programot fejlesszek ki, amelyben egy virtuális robot autonóm módon tanulja meg motoros kimeneteinek vezérlését egy mezőn való bejárás alatt. Ebben a rendszerben a robotot kéféle motiváció vezérli. Az egyik a „táplálékként” szereplő elérendő ponthoz való odajutás. A másik az „érdekesség” mint motivációs tényező. A virtuális robot működése során először azokat a területeket járja be szívesebben ahol még nem járt. Ezek először a külső, szélső területek, majd amikor az érdekességi ráta csökken a belső területek. Végül véletlenszerűen mozog. Ha „táplálékot„ helyezünk be akkor nagyon erős motiváció lép be. A végső stádiumban ha a táplálékot a mező két legtávolabbi átlós pontjára helyezi váltva a program, automatikusan akkor idővel csak a két pont között közlekedik a legrövidebb úton. Ebben a rendszerben a „robot” helyét csak egy piros pötty jelképezi. A neuron hálózatának nyolc kimeneti neuronja van. Mivel az átlókat is beleszámítva nyolc különböző irány közül választhat, a neuronok aktivitásának megfelelően. Ez a megoldás itt számítástechnikailag nyilvánvaló. De ha olyan „robothoz” illesztjük a neuron hálót mint mondjuk egy soklábú, sok izomzatú rovar akkor is megtanul járni. Csak sokkal nehezebb megírni egy rovart, a többi ugyanaz. A rovar megírása számítástechnikailag nem nyilvánvaló, de kétségtelen látványosabb lenne.

Robot1 letöltés itt.

v                Aktuális tevékenységem: Belső hierarhikus evolúcióval müködő robot vezérlő neuron hálózat kifejlesztése.

Az eddigi tapasztalataim alapján mint a „Go” játék, mint a fenti robot vezérlő programom közös jellemzője, hogy benne egyszintű evolúciós rendszer működik. Ebből is adódóan a neuronhálózatok maximális viselkedési állapotai korlátozottak. Ezért nem képes pl. a robot tetszőleges véletlen változó helyekre helyezett „táplálékot” azonnal irányba venni és elérni. Csak néhány változó, de  rendszeresen ismétlődő helyre helyezett táplálék helyét képes megtanulni. Ezt mostani elképzelésem szerint csak a többszintű evolúciós rendszerrel lehet megoldani. A megfelelő biológiai analógia az egysejtű, soksejtű szervezetek. Hiszek abban, hogy az elme működése a bioszférához hasonló. Ahogy van bioszféra úgy van ideoszféra is. A kezdeti négy milliárd évvel ezelőtti bioszféra többé kevésbé megfeleltethető a kis gyermek agyának. Ahogy a biológiai entitások fejlődnek és hierarhiát képeznek, úgy a kezdeti viselkedési és gondolkodási elemek is hierarhiát kell hogy képezzenek a fejlődés során. A faj megfeleltethető egy kialakult viselkedésnek vagy gondolatnak. A faj képződés a bekonvergálatlan viselkedésnek. Az elmében nem kell, hogy legyenek viselkedési elemek nagy pédányai. Az evolúció nem feleltethető meg egy az egyben. Mondjuk egy faj egy génjének alléljeinek szám aránya megfeleltethető a viselkedési változatoknak. A gén mém metafora szerintem használható, csak az a kérdés, hogy sikerül átültetni a gyakorlatba.

 
Névjegy

A Ma.H.A.T Egyesület adatai:

 
Óra
 
Ennyien jártak itt
Indulás: 2006-05-21
 
Naptár
2025. November
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Mindíg friss hírek !!

 www.hirlista.hu  

 
TV Mozi Rádióműsor

   www.port.hu

 
Aktuális időjárás

 www.idokep.hu  

 
Tudásbővítés

Angol-Magyar szótár

http://szotar.sztaki.hu/
angol-magyar

Angol-Magyar hangos

 szótár

http://www.szotar.biz/
pergel.hu.php

Magyar Elektronikus

Könyvtár

http://mek.oszk.hu/

Mi micsoda

http://www.mimi.hu/
index.html

 

 
Online-rádiók

http://radio.linkcenter.hu/

 
Online Tv-adások

http://hitetlen.axo.hu/
online-tv.html

 
Hírkereső

http://www.hirkereso.hu/

 
Lapszemle.hu Tudomány

http://www.lapszemle.hu/ rovat.php?r=5

 
Online telefonok

http://onlinemedia.uw.hu/

 
Élő webkamerák
http://webkamera. webmania.hu/
 
Keresés

http://www.google.co.hu/

 
Informatika tudomány
http://www.sg.hu/ 
 

RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-