Kossuth Rádió / Szonda/Tudomány
2006.08.13. 16:41
Evolúció kontra teremtéselmélet Mindennapi tudomány, 2006. 08. 11., szerk.:
Lukácsi Béla 2006. augusztus 13., vasárnap 7:30
A tudományos akadémiák a világ 67 országának képviseletében közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben felszólították a törvényhozókat, a tanárokat és a szülőket arra, hogy az iskolákban az élet kialakulásáról és fejlődéséről csak tudományosan igazolható nézeteket tanítsanak.
Néhány héttel ezelőtt Rómában a tudományos akadémiák, a világ 67 országának képviseletében közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben felszólították a törvényhozókat, a tanárokat és a szülőket arra, hogy az iskolákban az élet kialakulásáról és fejlődéséről csak tudományosan igazolható nézeteket tanítsanak. A darwini tanok melletti kiállás kiváltó oka a főleg az Egyesült Államokban divatos és erősödő ún. kreacionizmus volt, amely szó szerint veszi a bibliai teremtéstörténetet és úgy tartja, hogy az élet csak néhány ezer éves. Képviselői igyekeznek kiszorítani az oktatásból a darwinizmust, több helyen sikerrel. Az akadémiák nyilatkozatának indokoltságát most egy új felmérés is igazolta. Amerikai és japán kutatók 34 ország polgárait kérdezték arról, hogy hogyan viszonyulnak az evolúciós elmélethez, és az eredmények tényleg azt mutatják, hogy az Egyesült Államokban a lakosságnak csak a fele fogadja el, hogy az ember az állatvilágból fejlődött ki. Ennél már csak a törökök tartózkodóbbak, miközben Dániában, Svédországban, Franciaországban az elfogadottság 80 %-os. Az amerikaiaknál egyértelmű a tendencia, nő a tagadók és a bizonytalanok száma is. Ennek okát a kutatók a vallási fundamentalizmusban, a genetikáról való csekély ismeretekben és nem utolsósorban abban látják, hogy a témát bizonyos politikai irányzatok is napirenden tartják.
|