Agyhullámokkal irányított robotot fejlesztettek ki
2007.01.17. 18:08
Amerikai kutatók olyan humanoid robotot fejlesztettek, melynek mozdulatait az emberi agyból közvetlenül érkező jelek irányítják. A kutatócsoport félautomata robotját irányítója helyváltoztatásra és kiválasztott tárgyak felemelésére tudja utasítani pusztán azzal, hogy ezekre a cselekvésekre gondol.
Az így generált agyhullámokat az emberi fejbőrre szerelt elektródák érzékelik és továbbítják őket egy számítógéphez, majd onnan utasítások formájában a robothoz − adta hírül az InfoPark Zrt. innovációs hírlevele a The Engineer nyomán.
A University of Washington tudósainak eszköze a 2006. december közepén Kanadában lezajlott Current Trends in Brain-Computer Interfacing szakmai találkozón került bemutatásra. A robotot vezérlő személy egy 32 elektródát tartalmazó sisakot viselt, mely az agytevékenységek fejbőrön okozott változásait észlelte. A navigátor a robotot gondolataival arra tudja utasítani, hogy haladjon előre, két tárgy közül válassza ki az egyiket, emelje fel azt és két lehetséges helyszínből juttassa el az egyikre.
Az irányító a robot kameráján keresztül egy számítógép-képernyőn véletlenszerű képeket kap az érzékelt tárgyakról. Amikor a személy megpillantja azt a tárgyat, melyet fel akar venni, az agyában születő meglepetésérzet jelei eljutnak a számítógéphez, ahol azok leforítódnak a robot számára értelmezhető utasításokká. Előzetes eredmények szerint a robot 94 százalékos pontossággal választja ki az ember által szándékolt tárgyat. A kutatást vezető Rajesh Rao professzor a The Engineer cikkében rámutatott: a kísérlet eredményei reményt adnak arra, hogy hasonló félautomata robotokat mozgáskorlátozottak segítésére, vagy házimunkák elvégzésére alkalmazzunk egyszer. A fejlesztés következő fázisai azt célozzák, hogy a robot képes legyen előre meghatározott tárgyakat felkutatni, akadályokat kikerülni és több szobán keresztül közlekedni. Ezek egyszerre igénylik kifinomultabb jelek feldolgozását az őt kormányzó személy agyából és nagyobb fokú autonómiát az önálló problémamegoldáshoz.
|