MAGYAR HUMANISTÁK ÉS ATEISTÁK TÁRSASÁGA
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Magyar linkek
 
Külföldi linkek
 
Evolúciós cikkek
Evolúciós cikkek : Evolúciós robotok

Evolúciós robotok

  2006.06.20. 18:07

A GOLEM-TERV : Az önmagukat javítani, sőt, fejleszteni és másolni tudó, „életképes” robotok először az 1950-es évek fantasztikus regényeiben tűntek fel. Fél évszázad múltán, bár még igen messze vagyunk a tökéletes androidtól, elkészültek az első olyan virtuális robotok, amelyek megtervezik, felépítik, és a biológiai evolúcióhoz hasonlóan, természetes kiválasztódással tökéletesítik magukat.

 

Igaz, ezek a robotok külsőleg még cseppet sem hasonlítanak az emberszerű androidokra: csupán mozgó, fehér műanyag vázak, amelyek vakon csúsznak-másznak egy asztallapon. A Brandeis Egyetem DEMO Laboratóriumában megvalósuló, mechanikai építőjátékból összerakott modellekre emlékeztető, ám nemzedékről nemzedékre fejlődő, mozgó szerkezetek mégis az utóbbi évek legnagyobb előrelépését jelentik a mesterséges élet, a robotikus életformák felé. A GOLEM-terv keretében folyó kutatásokat, amelyek önfejlesztő robotok létrehozására irányulnak, Hod Lipson gépészmérnök-kutató és Jordan B. Pollack, a számítógéptudomány doktora irányítja. A GOLEM a Genetically Organized Lifelike Electron Mechanics = genetikailag szerveződő életszerű elektromechanikai szerkezet elnevezés kezdőbetűiből alkotott betűszó, amely nem véletlenül cseng össze a középkori legenda (lásd keretes cikkünket),

2. Egy kétszáz tagú nemzedékből kiválasztott, lényegesen különböző
egyedek.

agyagból formált mesterséges teremtménye, a Gólem nevével.
A két kutató szerint a hagyományos robotikai kutatások – amelyekben külön építik meg a testet (a hardvert), majd abba próbálnak megfelelő „agyat” (a szoftvert) behelyezni – zsákutcába vezetnek. „A természetben a test és az agy együtt fejlődnek, s ugyanúgy nem létezhetnek egymás nélkül, mint a tyúk és a tojás” – mondta Pollack. Az együttes fejlődésre (koevolúcióra) építő kísérletek alapja a Lipson által kifejlesztett számítógépes program. Ez a virtuális valóságban egymáshoz mereven (pontban, egyenes vagy sík mentén), illetőleg mozgathatóan (gömbcsuklósan) kapcsolható rudakból vázszerkezetet állít össze, amelyben a rudak hosszát mesterséges neuronok (számítógépes memóriaegységek) által vezérelt, az izmokat helyettesítő lineáris aktuátorok változtathatják. A virtuális gépvilágban ezek a szerkezetek – a robotok – egy végtelen kiterjedésű sík felületen mozoghatnak, az egyszerűség kedvéért kvázisztatikusan, azaz egyensúlyi helyzeteken keresztül.

1. ábra. Evolúciós robot
vázlatos rajza (fent),
és egy nagyon egyszerű,
de már valamennyi
elemet összekapcsoló szerkezet kialakulásának lépései (lent)

Az evolúciós folyamatot utánzó program egy meghatározott (néhány százas) létszámú robotnépességből nemzedékről nemzedékre kiválasztja a legéletképesebb („legfittebb”) szerkezeteket, azaz azokat a robotokat, amelyek adott idő alatt legmesszebbre jutnak el. Majd pici változtatásokkal (bizonyos építőelemeket módosítva, hozzáadva vagy eltávolítva) elkészíti azok „mutáns” utódait, amelyeket aztán visszahelyez a népességbe.
Kezdetben valamennyi robot teljesen üres: egyetlen alapelemet sem tartalmaz. A számítógép feladata, hogy a rendelkezésére álló alapelemekből mozogni képes szerkezeteket állítson elő. Lehetősége van a rudak merev vagy gömbcsuklókkal való összeillesztésére, a mesterséges neuronokkal irányított aktuátorok közbeiktatására, és a neuronok közti kapcsolatok (szinapszisok) kiépítésére. Ez utóbbi során alakul ki az „agy”, amely lehet (központosított) hálózat vagy több független központtal rendelkező rendszer.
Még a laboratórium nagy teljesítményű számítógépének is néhány napra (jellemzően több tucat robotnemzedékre) volt szüksége ahhoz, hogy elkészítse az első mozgásképes robotok tervrajzát. (Ehhez legalább egy kezdetleges neuronhálózatnak ki kell alakulnia, amely az aktuátorokhoz változó vezérlő jeleket juttat. Lásd az 1. ábrát.) Mintegy 300–600 generációra volt szükség az első igazán sikeres példányok megteremtéséhez. Ezek egyébként meglehetősen változatos módon mozogtak. Volt például olyan, amelyiknek a

3. A virtuális robot valós modelljének felépítése. A virtuális térben elkészült tervrajz (a) alapján a prototípus-gyártó gép elkezdi a modell legyártását (b). A gyártás egy közbensô lépése (c), és egy kész gömbcsuklós csatlakozás közelrôl (d)
4. Három sikerült robot
a virtuális térben (balra) és a valóságban (jobbra)

teste közepéből nyúlt ki egy „láb”, amely kilincsműszerűen hajtotta előre, míg egy másik mellúszó-tempókra emlékeztető mozdulatokkal kúszott a felületen. (Egy jellegzetes evolúciós folyamatról készült film megtekinthető az alábbi internet címen: www.demo.cs.brandeis.edu/golem)
A tervrajzok megvalósításához Pollack és Lipson egy gyors prototípusgyártó gépet csatlakoztatott a számítógéphez, amely a tervrajz alapján műanyagból elkészítette a szerkezetek valós térbeli modelljét.
A program beindításától egészen eddig a pontig a teljes folyamat emberi beavatkozás nélkül ment végbe. „Itt viszont egy kicsit be kellett segítenünk – mondta Pollack. – Igaz, ez csupán abból állt, hogy a robotokhoz csatoltuk az aktuátorokat, és az agyukban tárolt információt betöltöttük egy mikroprocesszorba. Minden egyéb a fizika és az evolúció törvényei szerint, magától ment végbe.”
A két kutató a további kísérletekben egyrészt bonyolultabb környezeti feltételeket akar teremteni a robotok számára, másrészt érzékelőkkel akarja ellátni őket, amelyekkel észlehetik az akadályokat vagy más robotok jelenlétét. Így sokkal bonyolultabb feladatokkal kerülnek szembe, és sokoldalúbb alkalmazkodásra kényszerülnek. Ez pedig a kutatók várakozása szerint bonyolultabb test- és agyszerkezet kialakítására vezet majd. Ám, mint azt maga Pollack is elismerte, „az intelligens, emberszerű android ettől még fényévekre van.”

Gajzágó éva


5. A robotok alkalmasságának (fitnesz, függôleges tengely) fejlôdése a nemzedékek sorszámának (vízszintes tengely) függvényében. Minden pont egy egyedet jelképez. A fejlôdésben figyelemre méltó ugrások figyelhetôk meg, s az is látható, hogy a fitnesz növekedtével a fejlôdés üteme csökken

 
Névjegy

A Ma.H.A.T Egyesület adatai:

 
Óra
 
Ennyien jártak itt
Indulás: 2006-05-21
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Mindíg friss hírek !!

 www.hirlista.hu  

 
TV Mozi Rádióműsor

   www.port.hu

 
Aktuális időjárás

 www.idokep.hu  

 
Tudásbővítés

Angol-Magyar szótár

http://szotar.sztaki.hu/
angol-magyar

Angol-Magyar hangos

 szótár

http://www.szotar.biz/
pergel.hu.php

Magyar Elektronikus

Könyvtár

http://mek.oszk.hu/

Mi micsoda

http://www.mimi.hu/
index.html

 

 
Online-rádiók

http://radio.linkcenter.hu/

 
Online Tv-adások

http://hitetlen.axo.hu/
online-tv.html

 
Hírkereső

http://www.hirkereso.hu/

 
Lapszemle.hu Tudomány

http://www.lapszemle.hu/ rovat.php?r=5

 
Online telefonok

http://onlinemedia.uw.hu/

 
Élő webkamerák
http://webkamera. webmania.hu/
 
Keresés

http://www.google.co.hu/

 
Informatika tudomány
http://www.sg.hu/ 
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre